top of page
Search

سریالِ «عهد، داستان موسی» Testament: Story Of Moses

این مجموعه تا حد زیادی به نسخه کتاب مقدس از رویدادها پایبند است، اما سوالاتی در مورد دقت کلی آن باقی می ماند.

  هدف این مستند درام با تمرکز بر زندگی درونی موسی، بیان داستان شخصی تری از شخصیت مشهور کتاب مقدس است. پخش این سریال جدید در نتفلیکس از 27 مارس 2024 آغاز می شود. «عهد: داستان موسی» یک مستند سه قسمتی ترکی است که توسط Karga7 Productions تولید شده است. سریال مستند، دوران رهایی حماسی موسی را ترسیم می کند، که از یک رانده تبعید شده و قاتل شناخته شده به یک پیامبر شاهزاده تبدیل می شود که پیروانش را به سمت نجات هدایت می کند. این مستند برای بیان روایت منحصربه‌فرد خود، بازسازی‌های دراماتیک را با شهادت‌های محققان متخصص و مورخان کتاب مقدس، با بازیگر انگلیسی چارلز دنس و آوی آزولای بازیگر اسرائیلی که موسی را به تصویر می‌کشد، ترکیب می‌کند. اگرچه Testament: The Story of Moses از داستان کتاب مقدس به عنوان ابزاری الهام‌بخش برای کشف زندگی درونی موسی استفاده می‌کند، بازآفرینی‌های دراماتیک باعث شده است که عده‌ای تعجب کنند که این سریال از ابتدا تا انتها چقدر از نظر روایت کتاب مقدسی دقیق است.  وقتی صحبت از پایبندی به نسخه کتاب مقدس از وقایع می شود، مستند تا حد زیادی به متن مذهبی شباهت خواهد یافت.

«عهد: داستان موسی» به سه بخش تقسیم می شود.

«پیامبر»، «آفت ها» و «سرزمین وعده».

در کتاب مقدس، داستان موسی در کتاب خروج آمده است. 


تهیه کنندگان مستندهای تاریخی نتفلیکس، امره شاهین و کلی

مک فرسون می گویند: «هرکسی که ده فرمان را در کودکی دیده باشد، به خوبی از عناصر حماسی داستان آگاه است. «بوته سوزان، طاعون، عید پسح، دریای سرخ و البته ده فرمان. اما آنچه واقعاً ما را به خود جذب کرد، راز زندگی درونی موسی، مبارزه او با هویت خود، تردید به خود، و انسانیت او بود. در حالی که مهم‌ترین وقایع داستان کتاب مقدسی موسی به صورت دراماتیک با بازی آزی آزولای در آن بازسازی و گنجانده شده، جزئیات شخصی را نیز بررسی می‌کند که یا در اعماق صفحات کتاب مقدس مدفون شده‌اند یا اصلاً گنجانده نشده‌اند. جنبه‌های مبهم یا حذف‌شده زندگی موسی احتمالاً توسط هیاتی از کارشناسان مذهبی و الهیدانان متخصص که برای مصاحبه‌های مستند استخدام شده‌اند، بررسی خواهد شد. در حالی که کارشناسان هنوز فاش نشده اند، محمت کورتولوس نقش فرعون مصر و تولای گونال نقش دختر فرعون، بیثیا را بازی خواهند کرد.


با توجه به سوابق بحث برانگیز نتفلیکس در ساخت فیلم های مستند تاریخی، این روند ممکن است با Testament: The Story of Moses ادامه یابد. نتفلیکس با انتشار ملکه کلئوپاترا در سال 2023 جنجال برانگیخت، یک مستند تاریخی به قدری نادرست که در حال حاضر امتیاز 1.2 IMDb را به خود اختصاص داده است. نتفلیکس همچنین Alexander: The Making of a God را در سال 2024 منتشر کرد که یکی دیگر از وقایع تاریخی نادرست به قدرت رسیدن اسکندر مقدونی است. هر دو سریال به دلیل بازی سریع و آزاد با حقایق تاریخی مورد انتقاد قرار گرفتند و در نتیجه به اعتبار نتفلیکس آسیب رساندند. آیا «عهد: داستان موسی» حقایق را به همان صراحت «ملکه کلئوپاترا» و «الکساندر: ساختن یک خدا» پنهان می کند یا نه؟

هنوز دیده نشده است. با این حال، شاهین و مک‌فرسون شباهت‌هایی را اعلام کردند و اظهار داشتند: «مثل مستندهای تاریخی مانند ملکه کلئوپاترا و الکساندر: ساختن یک خدا، این سریال، مصاحبه‌های کارشناسانه را به داستان سرایی جذاب می‌پیوندد.

این سریال که توسط «چارلز دنس» به همراه بازیگر آوی آزولای در نقش اصلی روایت می‌شود، تلاش شخصی موسی برای رستگاری را مستند می‌کند، و برخی از بزرگترین رویدادهای تاریخی در کتاب مقدس، قرآن و تورات را به حرکت در می‌آورد. اگرچه نتفلیکس سابقه نسبتاً ضعیفی دارد،اما Karga7 Productions در گذشته عملکرد بهتری داشته است. در سال 2020، Karga7 Rise of Empires: Ottoman را تولید کرد، یک فیلم مستند تاریخی ترکی 12 قسمتی که تحسین بسیاری را برای تعادل سرگرمی و آموزشی به خود جلب کرد. ظهور امپراتوری ها به عنوان یک سریال اصلی نتفلیکس منتشر شد، اما بنا به دلایلی، نمایش تحسین شده آن در مقایسه با Testament در بیانیه مطبوعاتی ذکر نشد! در عوض، سازندگان Testament را به ملکه کلئوپاترا و Alexander: The Making of a God تشبیه کردند، پروژه‌هایی که توسط Karga7 تولید نشدند. شایان ذکر است که Karga7 در سال ۲۰۲۲، Midnight at the Pera Palace را تولید کرد، یکی دیگر از فیلمهای نتفلیکس که به دلیل دقت تاریخی اش در حال حاضر دارای رتبه 7.0 IMDb است، مورد ستایش قرار گرفته است.


ممکن است نتفلیکس برای روایت یک درام تاریخی بدون Karga7 چندان قابل اعتماد نباشد، اما وقتی با شرکت سازنده ترکیه همکاری می‌کند، نتایج بسیار بهتر می‌شود. بنابراین، منصفانه است که پیشنهاد کنیم، علی‌رغم بازسازی‌های دراماتیک، سریال «عهد: داستان موسی» با حسن نیت تلاش می‌کند تا به سفر کتاب مقدسی موسی پایبند بماند.


42 views0 comments
bottom of page